“Flamenco
asuu sydämessä joka sitä rakastaa”. Jostain poimimani fraasi palaa mieleen
flamencokitaran soidessa punamultaisen kyläkoulun täyteen ahdetussa
liikuntasalissa. Ollaan Isojoella Lauhan Speleissä, jonka käsiohjelma lupaa
Guitarra Javirin tuovan eksotiikkaa iltaan.
Vaasalaislähtöinen muusikko Jari Lehtonen, taiteilijanimeltään Guitarra Javir, sai rytmin vereensä jo
lapsuudenkodissa, jossa isä soitti kitaraa ja huuliharppua lasten laulaessa
mukana. Levylautasella soi Gipsy Kings
ja Los Paraguayos.
- Ensimmäinen flamenconsiemen kylvettiin
ala-asteella jossa lauloimme lauluja eri puolilta maailmaa. Espanjasta muistan
isot hameet ja kitarat. Teininä soittelin myös sähkökitaralla espanjalaistyylisiä
sävelkulkuja mutta todellinen perehtyminen flamencoon tapahtui vasta aikuisena,
Jari kertoo.
Oppia kitaristi lähti hakemaan flamencon
synnyinmailta Andalusiasta. Hän käy Granadassa ja Malagassa opiskelemassa kitaransoittoa
aika ajoin. Opettajia ei Jarin mukaan haeta akatemioista, vaan paikan päälle mennään hengailemaan muusikoiden
kanssa ja koitetaan päästä piireihin. Sitten mietitään kenen soitto miellyttää
ja kysytään pääsisikö oppiin.
Viimeksi Jaria opetti Antonio Heredia, joka on suomalaisille tuttu Sami Yaffan Sound Tracker –ohjelmasta. Heredialta hän osti myös Intian
ruusupuusta valmistetun flamencokitaransa eli negran.
- Negran soundi on blancan eli
sypressikitaran ja klassisen kitaran tummemman soundin väliltä. Sillä ei pääse
buleriaksen kirkkaaseen sypressisaundiin, mutta kestän sen tässä vaiheessa.
Negran etuna on monipuolisuus, säestin sillä joskus rokkikeikankin kun hätä oli
suuri ja musiikkia piti saada, se oli kyllä jo ehkä flamencokitaran
väärinkäyttöä!
Oppipojalle olisi järjestynyt myös majoitus Heredian
vanhassa kotiluolassa.
- Luolan kostea ilmasto muistutti Aasiassa
koluamiani lepakkoluolia, joten päätin jäädä hostelliin, Jari hymyilee.
Kitaristi harjoitteli
oppimaansa Granadan aurinkoisilla kaduilla jossa paikallisten vastaanotto
suomalaiselle flamencokitaristille oli lämmin ja kannustava.
Jarin Espanjan vierailut
ovat kestoltaan 2-4 viikkoa jonka jälkeen hän palaa kotiin harjoittelemaan.
- Kuukausi on hyvä pätkä asioiden
omaksumiseen. Espanjasta voi hakea soittoonsa rytmiikkaa, fiilistä ja oikeaa
tunnelmaa, mutta kukaan ei voi treenata sun puolesta, varsinainen työ on
tehtävä kotona jos haluaa teknisesti kehittyä.
Jari kertoo viettäneensä
flamencon parissa lukuisia yksinäisiä öitä ennen ensimmäistä keikkaa vuonna
2008. Intensiivisestä ja kurinalaisesta harjoittelusta on syntynyt Lauhan
Speleissäkin kuultu monipuolinen flamencoesitys. Espanjan ulkopuolelta mukaan
on ujutettu argentiinalaista milongaa ja tangoa kuten Astor Piazzolan sävellyksiä.
Ohjelmaan kuuluu aina kappale jokaisesta
merkittävimmästä palosta kuten Jarin suosikki granaina sekä helposti
espanjalaisesta sointukulustaan tunnistettava malagueña.
Monet paloista liikkuvat syvissä vesissä,
ja saattavat olla hyvin raskaita tunnelmaltaan. Tämä aiheuttaa toisinaan
pettymyksiä niissä kuulijoissa jotka odottavat Gipsy Kings -tyylistä
mustalaisrumbaa. Keikoilta löytyy usein myös flamencotietoista väkeä joka
kuuntelee analyyttisemmin ja joskus jopa
taputtelee meneekö kompakseen.
- Suomalaiset ovat 70-luvulta saakka matkailleet runsaasti
Espanjassa, monilla on sydänyhteys espanjalaiseen kulttuuriin, musiikkiin ja
nailonkielen sointiin, Jari tietää.
Perinteiseen flamencoon keskittyvällä
Jarilla on selkeät idolit. Hän kehuu Paco
de Lucian melodisia ja monipuolisia kappaleita ja hyvää rytmiikan hallintaa.
Pacon yhteistyö Camaron de la Islan
kanssa osoitti myös hienoa säestystaitoa, joka on myös suomalaiskitaristin to
do -listalla. Viime aikoina hän on myös syttynyt perinteistä, mutta tarkkaa ja
nopeaa soittoa edustavasta Agustín Castellónista eli Sabicaksesta.
- Sabicaksen kappaleet ovat johdonmukaisia kitaralle.
Välillä kun yrittää sormet sikin sokin treenata Pacon biisejä niin mietin miten
nämä ovat voineet syntyä! Monissa Sabicaksen kappaleissa pärjää yllättävän
vähällä vasemman käden työllä ja silti tulee hyvänkuuloista kerroksellista
settiä.
Jari haluaisi saada myös Tomatiton sykkeen buleriaksiinsa.
- Aina kuunnellessani Tomatitoa olen ihan
tulessa! Yleisesti ottaen Espanja on täynnä taitavia kitaristeja, ja mulla on
vielä paljon kuunneltavaa ja löydettävää niin menneestä kuin nykyajassakin.
Soolokeikkojen lisäksi Jari soittaa yhdessä
Suomen suosituimpiin flamencokitaristeihin kuuluvan Toni Jokiniityn kanssa Un
momento con guitarra flamenca –nimisen ohjelmiston parissa. Flamencon
ohella Jari esiintyy poprock coverbändinsä kanssa sekä trubaduurina
sähkökitaralla. Uusin ihastus on teknisesti vaativalle flamencolle vastapainoa
tuova fado, jonka tiimoilta alkavat keikat syyskuussa yhdessä laulaja Anita de Coteaun kanssa.
Monipuolinen kitaristi toteaa tyytyväisenä
kotimaan keikkailun tuovan leivän pöytään, lisäksi hän on esiintynyt Baltian
maissa, Australiassa ja jopa syvällä Siperiassa! Espanjaan Jari ei haikaile
keikalle, siellä kun on flamencosoittajia jo omasta takaa. Myöhemmin muusikko
kuitenkin lämpenee idealle.
- No miksei jos kutsutaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti